BATMAN HASANKEYF İLÇE MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

HASANKEYF İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ARALIK AYI YÖGEP ÇALIŞMASI

HASANKEYF İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ARALIK AYI YÖGEP ÇALIŞMASI

      YÖGEP KONUSU: İmam Hatip okullarının toplumsal algısı, algı yönetimi ve okulların tanıtımı bağlamında gerçekleştirilecek çalışmalar, okul portfolyosu oluşturma, okul web sayfasının ve sosyal medyanın yönetimi

EYLEM TÜRÜ: ONLİNE SEMİNER

KATILIMCILAR: Hasankeyf İlçe Milli Eğitim Şubesi Rıdvan AY, Hasankeyf İmam Hatip Lisesi Okul Müdürü Aydın ÖZEN, Müdür Yardımcısı Mazlum KANDEMİR, İHL Meslek Öğretmeni İbrahim Çakır (4 KİŞİ). Toplantı sonrası alınan kararlar DKAB Öğretmeni Bünyamin DEREBEND tarafından okulumuz öğretmenleriyle paylaşıldı.

 

Raporda ele alınacak konu başlıkları:

1. İmam Hatip okullarının toplumsal algısı

2. Algı yönetimi ve okulların tanıtımı bağlamında gerçekleştirilecek çalışmalar

3. Okul portfolyosu oluşturma

4. Okul web sayfasının ve sosyal medyanın yönetimi

 

1.İMAM HATİP OKULLARININ TOPLUMSAL ALGISI

Ülkemizde, günümüz teknolojisi ve bilgi düzeyinde eğitim veren çok sayıda imam hatip okulu mevcuttur. Özellikle başarılı sınıflamasına dâhil olan imam hatip okullarında eğitim gören öğrencilerin her yönden dikkat çekici olumlu özelliklere sahip olduğunu görmek, gelecekte bu okullara olan ilgiyi daha da artıracaktır. İmam Hatip Liseleri hakkında mevcut olan toplum algısı ile bilgi düzeyi arasında pozitif ilişki olduğu ve özellikle kadınlar ve 18-29 yaş aralığındaki kişilerin bu konuda daha fazla bilgilendirilmesi gerektiği gerekmektedir. Bunun en büyük nedeni Türkiye'de mevcut imam hatip okullarında kız öğrenciler, İslami inançla uyumlu tarzda giyinirler. Ancak diğer okullarda böyle bir gereklilik söz konusu değildir. Bu durumda İHL hakkındaki görüş ve algıların kadınlarda daha değişkenlik göstermesi beklenir. Aynı zamanda 18-29 yaş aralığındaki kişilerin hatta buna ilave olarak 13 yaşından büyük yani gençlik çağlarında olan kişilerin İmam Hatip Liseleri hakkında bilgilendirilmeleri gerekir. Özelliklede ergenlik döneminde ki bireylerde özenti çok fazladır. Bundan dolayı ergen ve genç kesimin İmam Hatip Liseleri hakkında iyimser tavır sergileyebilmeleri için olumlu yönde bilinçlendirilmeleri gerekir.

Ülkemizde yaşayan insanların büyük bir çoğunluğunun Müslüman olması ve İslam'a önem vermeleri İmam Hatip Liseleri için son derece olumlu bir avantajdır. Çünkü toplumumuzun büyük bir kesimi gelecek nesillerin ahlaklı bireyler olmasını aynı zamanda hümanist yaklaşımlara yani insancıl yaklaşımlara sahip olmasını istemektedir. Bu istek doğrultusunda İmam Hatip Liselerinin önemi oldukça fazladır. Çünkü İmam Hatip Liseleri fenni derslerin yanı sıra dini, ahlaki, toplumsal dersleri de birlikte verebilecek kapasiteye sahiptir.

                Halk başlangıçta pratik dini görevleri ifa edebilmek amacıyla bu alanda yetişmiş görevlilere ihtiyaç duymaktadır. Bu görevler namaz kıldırma, cenaze işleri, ezan okuma, bayram vecibeleri, hutbe ve vaaz gibi konulardır. Açılan imam hatip okullarından bu işleri yapabilecek kişilerin yetişmesi istenmekte ve arzulanmaktadır.

Toplumun beklentisi bunlarla sınırlı değildir. Aslında her birey için ihtiyaç olan ve cevapsız kalan bir durum olduğu için bu istekler güçlüdür. Çünkü bu alanda bir boşluk vardır. Diğer bir ifadeyle, toplumu içinde bulunduğu din ve maneviyat boşluğundan kurtaracak, İslami konularda destek olacak bir insan tipinin yetişmesi istenmektedir (Öcal, 1994: 53). Bu talep, din alanında vücut bulmuş zayıf ve çürüyen durumun tamir edilmesi ve dini vecibelerin yerine getirilmesiyle oluşacak yeni bir hayatın inşası için var olmuştur.

Dini vazifelerin yerine getirilmesiyle İslami hayatın canlanacağı düşünülmüş ve dini bilgilerin yeni nesillere bu okullarda yetişen öğrencilerle aktarılması varsayılmıştır. Böylece dini bir anlayış hayatın her alanına nüfuz edecektir. İmam hatiplerin açılmasıyla, toplumun dini yaşama ve dini, kaynaklardan öğrenme talebinin imam hatip okulları yönüyle karşılanma süreci için bir kapı aralanmıştır. Bu okullar toplumun benimsemesi ve sahiplenmesiyle hayat bulmuştur.

  2. ALGI YÖNETİMİ VE OKULLARIN TANITIMI BAĞLAMINDA GELİŞTİRİLECEK OLAN ÇALIŞMALAR

      Toplumsal hayat içerisinde karşı karşıya kaldığımız olaylar ile insanların tepkilerini, davranışlarının sebeplerini açıklamak için diğer bireylerin ilgili güdü, ideoloji ve inanışları hakkında bilgi edinmek isteriz.

Çevremizdeki birey ve yaşanan olayları anlama ve tanınma gayretlerimiz sosyal psikolojide sosyal algı çatısı altında incelenir. Kişinin toplumu ve çevresini etkileyen, dönüştüren, ayrıca içinde bulunduğu koşullardan ve toplumdan etkilenen sosyal bir canlıdır. Dolayısıyla algı ve tutum toplamında insan davranışlarının, tepkilerinin oluşması ve evrenden bağımsız hareketi söz konusu olamaz. Bu konu insanların bireysel farklılıkları ile tutum, algılama ve davranışlarının farklı seviyelerde değiştiğini veya değiştirilebileceğini beraberinde getirmektedir.

        Algılayan kişinin farklılıkları sosyal algılama sürecinde önemlidir. Bireyin sahip olduğu ve geçmişten getirdiği bir takım değer yargıları ile her bireyin farklı olma özelliği ve düşünme tarzları gibi bireysel farklılıklar, kişinin algılamasını etkilemektedir.

Algılama işini yapan kişinin birey olarak anlama, tanıma ve kabullenme durumları, diğerler kişilerle olan ilişkilerinde ve algılamasında bu durumları kolaylaştırmaktadır. Sadece algılayan kişinin değil aynı zamanda algılanan kişinin özellikleri de önemlidir. Algılama kısmında en yalın hâliyle algılama durumu gerçekleşmektedir. Algılayan kişinin toplum içerisindeki konumu, sahip olduğu birtakım roller çevresi tarafından ona yüklenen anlamlar ve o kişinin bireysel özellikleri algılanışını etkilemektedir.

 Buna karşın algılama eyleminin geçmişi de bulunduğundan, bir yönüyle sosyal deneyim süreci taşıdığından, kişiler aynı olaya tanık olsalar bile, onu görme, hissetme, duyma ve algılamalarında değişiklikler meydana gelmektedir.

İmam hatip lisesi algısı, öğrencilerin okula karşı besledikleri, anlam yükledikleri ve toplamında oluşan düşünceleridir. Bu okul hakkında belirli bir fikre sahip her öğrencinin imam hatip lisesi algısı oluşur. Öğrencinin imam hatiplilik algısının oluşmasında birden fazla değişkenin etki ettiği açıktır. Öğrencinin aile ortamından başlayan süreçte ve bu süreç içerisinde yaşadıkları imam hatiplilik algısını şekillendirir.

Bu nedenle başarılı imam hatip okullarının eğitim içerikleri ve mezunlarının daha geniş kitlelere tanıtılması olumlu algıyı daha da çok etkileyecektir.

 

 

 3.OKUL PORTFOLYOSU OLUŞTURMA

Portfolyolar, belli bir zaman dilimi içerisinde yapılan tüm çalışmaların toplandığı dosyalar olarak algılanırsa, hem öğrenci hem de öğretmenler açısından fazla bir değer taşımazlar.

 Portfolyolar kullanılırken içerisine nelerin konacağı, kapsamının ne olacağı, bu çalışmaların nasıl seçileceği ve portfolyolardan elde edilecek bilgilerin nasıl kullanılacağı belirlenmeli ve bu konulara büyük önem verilmelidir.

Portfolyo değerlendirme modelinde neden portfolyo kullanıldığı açıklanıldıktan sonra yapılacak iş, ne tür bilgi kaynaklarından hangi tür bilgilerin portfolyoda bulundurulacağının planlanmasıdır. Bütün bu açıklamalar ışığında, portfolyoların, öğrencinin performansını yansıtıcı seçkin çalışmalardan oluşması gerektiği çıkarılabilir.

Bu nedenle, portfolyonun içerisinde yer alacak çalışmalar, öğrencilerin bütün çalışmaları yerine, programda belirlenen hedefler doğrultusunda, öğrencilerin performanslarını en iyi yansıtan seçkin çalışmalarını ve onların bu hedefler doğrultusundaki gelişim ve ilerlemelerini kanıtlayan belge ve dokümanları temsil etmelidir.

Portfolyolar içerisinde, farklı kaynaklardan gelen bilgilerin bütünleştirilmesi önemli bir konudur.

Etkili bir portfolyo programı oluşturabilmek için öncelikle:

 ? Öğrenci katılımı sağlanmalı,

 ? Öğrenci çalışmalarını seçmek için kriterler belirlenmeli,

? Öğrenci çalışmalarını değerlendirme kriterleri belirlenmeli,

? Portfolyonun parçalarının öğrencilerin kendilerini ve performanslarını en iyi yansıtan kanıtları içermesine dikkat edilmelidir.

Sonuç olarak, eğitim ve öğretim sürecinde okul portfolyolarının kullanılmasının ülkemiz ve süreç açısından önemi oldukça büyüktür. Bu nedenle öğretmenlerimizin kendi branşlarıyla alakalı okul portfolyosu çalışmalarına gereken önemi vermeleri ve kendi dersleri için uygulamaları gerekmektedir. Bu sayede öğrenciler bir yıl boyunca hem öğrenmekten zevk alacaklardır hem de bütün bir yıl ne yaptıklarını görebileceklerdir.

 4.OKUL WEB SAYFASININ VE SOSYAL MEDYANIN YÖNETİMİ

Okul İnternet Siteleri ve Sosyal Medya Hesapları güncel tutulmalı, etkin kullanılarak kullanıcıya doğru ve gerekli bilgilendirmeyi sağlamalıdır. Okul İnternet Siteleri ve Sosyal Medya Hesapları kullanımında mevzuata uygun usul ve esaslar takip edilmelidir.

Dikkat Edilecek Hususlardan Öne Çıkanlar

1. İnternet Sitesinde sunulan bilgiler güncel ve doğru olmalıdır.

2. Bağlantılar, linkler doğru sayfaya yönlendirmelidir.

3. Haber kategorisindeki içerikler; ne, nerede, ne zaman, nasıl, niçin, kim (5N 1K) sorularına cevap verecek şekilde hazırlanır. Haberler, kurumla doğrudan ilgili ve kurumsal kimliğe zarar vermeyecek nitelikte olur.

3. Kişisel verilerin korunması kapsamında; internet sitesinde kişiyi tam olarak belirlenebilir kılan (T.C. Kimlik No, anne-baba adı, iletişim ve ikametgâh bilgileri ve benzeri) bilgilerin yer aldığı listeler yayınlanmaz.)

4. Okul internet sitesinde yönetici, öğretmen, diğer personel ve öğrencilere ait görsellerin yayınlanabilmesi için ilgiliden muvafakatname alınır. Okul internet sitesinde kullanılacak her türlü görsel bu muvafakatname esas alınarak seçilir.

5. Hakkında koruma kararı bulunan öğrencilere ait bilgi ve fotoğraflar hiçbir surette yayınlanmaz.

6. İnternet sitesinde, öğrenciler için eğitici niteliği olmayan, pedagojik açıdan sakıncalı içerik, bağlantı ve medya (oyun, video, uygulama ve benzeri) yayınlanmaz.

7. Zoom toplantı bilgilerinin (ID, şifre ve toplantı linki) de güvenlik zafiyeti kapsamında değerlendirilmektedir.

8. Kurumlarımızın web sitelerini ne derece etkin kullandığını belirlemek amacıyla Okul Web Sitelerinin Etkin Kullanım Performans değerlendirmesi yapılmaktadır. İçerik ve ziyaret sayılarına göre puan hesaplaması sonucunda sıralama oluşturulmaktadır.

(NOT: Yukarıda bahsedilen ''dikkat edilecek hususlar'' bölümünde yer alan bilgilerin tamamı Milli Eğitim Bakanlığı'nın resmi WEB sayfasından alınmıştır.)

Yeni Hasankeyf Yerleşkesi HASANKEYF/BATMAN - 0 488 381 20 87

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.